Den Ustyrlige Arving & Det Knuste Rige // Boganmeldelse

the royals den ustyrlige arving

Da jeg opdagede at der kom to nye bøger i The Royals serien, blev jeg alle vilde! Forud for disse to bøger; Den Ustyrlige Arving og Det Knuste Rige i The Royals serien havde vi tre af de bedste bøger jeg har læst; Papirprinsessen, Askeprinsen og Løgnenes Palads der alle omhandler Reed Royal og Ella Harper. Bøgerne er ikke lige så forudsigelige som så mange andre, de er virkelig skruet godt sammen og der sker bare noget hele tiden. I de to nye bøger i The Royals serien følger vi den mellemste Royal bror, Easton Royal, og pigen Hartley Wright. Gennem vores husrenovering har jeg ikke følt, at jeg har haft tid til at læse, og når jeg så læser noget der er så godt som DISSE, kan jeg mærke hvor meget jeg har savnet det at sidde og læse.

• Titel: Den Ustyrlige Arving & Det Knuste Rige
  • Serie: The Royals
  • Forfatter: Erin Watt
  • Forlag: Flamingo
Bagsidetekst på Den Ustyrlige Arving

Easton er Royalfamiliens enfant terrible, hvis eneste mål i livet er at have det så sjovt som muligt med så mange som muligt.

Indtil Hartley Wright dukker op.

For første gang i sit liv er det ikke nok for Easton at være en den af Royalklanen – men læringskurven fra trussetyv til god ven er afsindigt stejl, og Easton må lære på den hårde måde, at jo højere man stiler, desto mere slår man sig,  når man falder.

Hvad synes jeg om Den Ustyrlige Arving?

Den Ustyrlige Arving AKA Easton Royal, er jo bare beskrevet som en fantastisk lækker und mand, trods hans ADHD, alkohol- og stofmisbrug og trang til at slås. Bogen er fortalt udelukket fra Eastons syn. Den starter lige på med en sætning fra matematiklæren, som Easton har anset som sit næste “bytte”. Efterfølgende møder han den nye pige Hartley på skolen, som han egentlig prøver at skræmme til tavshed. Men Hartley er ikke som de andre piger, Easton kender.

‘Trangen til at grine er stærk, men det vil nok ødelægge effekten af en trussel, hvis jeg kunne blive nødt til at gribe til at bruge den slags’
‘Ja, jeg flirter, for uanset hvor ordinær hun ser ud, så har hun fanget min interesse’

Hartley viser absolut ingen interesse for Easton og det gør ham mere interesseret i hende, selvom hun umiddelbart ikke er hans type. Hartley er en mystisk pige, hun kommer fra en rig familie, ligesom størstedelen af eleverne på skolen gør, men hun bor alene i en lille skummel lejlighed og knokler for at tjene sine egne penge. Som et kompromis indgår Easton og Hartley en aftale om at være venner, og det er med flere regler. I fuldskab støder Easton på en af skolens kællinger, vi også lærte at kende i de forrige bøger; Felicity. Hun vil gerne rangere højere på skolen, hvilket hun kan opnå ved at date Easton. Hvilket er en ide hun sælger til ham, ved at han på den måde vil gøre Hartley jaloux, så hun skulle blive mere interesseret i Easton.

Felicity er en pestilens for Easton og alt han gør og siger skubber Hartley væk. Mellem dem er det hele tiden to skridt frem og et tilbage. Men Easton lærer også meget om sig selv, han udvikler sig på det personlige plan, fordi han nu bliver set på med andre øjne end han er vant til, og for de øjne (Hartley) vil han gerne se attraktiv ud.

‘Tænker hun på, at hun kyssede mig i går aftes? Det gør jeg. Jeg har ikke tænkt på andet, siden jeg åbnede øjnene her til morgen’

Desværre ender Easton med, gang på gang, at lave mere rod i den end godt er. Og det går ud over Hartley. Den Ustyrlige Arving slutter med et brag som stærkt opfordre til at læse efterfølgeren; Det Knuste Rige.

S P O I L E R

Bagsidetekst på Det Knuste Rige

Hartley Wright ligger på hospitalet med hukommelsestab. Eastons lillebror, Sebastian, ligger i koma lidt længere ned ad gangen.

Lige siden Hartley mødte Easton, er hendes liv blevet vendt op og ned. Ikke mindst nu, hvor hun ikke kan huske noget fra de sidste tre år og derfor er afhængig af, at dem omkring hende vil hende det godt.

Easton virker bekendt og farlig på samme tid. Hun ved ikke, at han er den eneste ven, hun har – og at han vil gå til verdens ende for at hjælpe hende.

Hvad synes jeg om Det knuste Rige?

Det Knuste Rige starter hvor Den Ustyrlige Arving slutter og så er den skrevet fra både Eastons og Hartleys synsvinkel. Hartley får et meget voldsomt hukommelsestab, og selvfølgelig er helvedes dronning Felicity hurtigt på spil for at ødelægge Hartleys hukommelse og forvrænge hendes minder. Jeg kan simpelthen blive så gal af at læse det, hun er virkelig et modbydeligt menneske uden sammenligning! Hartleys forældre, der ellers har afskåret hende fra familien, kommer også til hende på hospitalet. De tager hende med hjem, mod lægens anbefalinger og selvom Hartley er alt andet end klar til at blive udskrevet.

‘De fysiske skader heler fint. Det gør ikke længere ondt, når jeg trækker vejret. Jeg kan gå rundt. Men selvom mit helbred er i bedring, føles det, som om tilstanden i huset bliver værre. Jeg forstår ikke, hvad det er, der foregår. Min far ser dårligt nok på mig. Min mor kritiserer mig hele tiden. Min lillesøster Dylan taler ikke til mig. Og min storesøster Parker har ikke engang været her og besøge mig.’

Hartley får en hård start på skolen, og får opbygget sin fortid på grimme løgne. Men hun er klog nok til at gennemskue at ikke alt der bliver sagt om hvordan hun var som person er rigtig. Hun er opsat på at finde ud af hvem hun var, hvordan alting hænger sammen, og hvorfor hendes familie er så modvillig overfor hende. Sammen med Easton prøver de at rede Hartleys søster ud af hendes barndomshjem og væk fra hendes far, men midt i deres planer opdager de værre ting som rækker længere ud end bare Hartleys søster. Det knuste Rige ender voldsomt, både fysisk og følelsesmæssigt.

Mere tak!

Begge bøger har været helt igennem fantastiske, ligesom de tre første, har jeg slugt dem råt! Og så er jeg VILD MED at der til slut i bogen, under forfatternes “Tak” står: Hold øje med vores næste eventyr. Og så vil det være helt OK, hvis det ikke er flere bøger i Royal serien, fordi jeg synes faktisk at Det Knust Rige har en rigtig god og afrundede afslutning. Og dog ligger den en lille smule op til at det bliver tvillingernes tur, til at få deres stemme. Men for mit vedkomme, så ønsker jeg bare at forfatterduoen, Erin Watt, fortsætter deres fantastiske samarbejdede!

Jeg vil gå så langt, som at sige at The Royals serien er min favoritserie over dem alle. Hold op hvor er den bare god! Har du læst den? Ellers har du mine varmeste anbefalinger.

Kærligst Charlotte

Indlægget er sponsoreret i den forstand, at jeg har modtaget bogen til anmeldelse og skrevet indlægget på eget initiativ. Jeg har ingen økonomisk interesse i indlægget.