Dødens Mærker // Boganmeldelse

dødens mærker boganmeldelse

Jeg har mange ulæste bøger liggende, men da jeg i januar havde lyst til at starte på en ny bog var der ingen af dem jeg havde, der ved titel og bagsidetekst fangede mig vildt og voldsomt. De ulæste bøger jeg har liggende, er enten nogen jeg er startede på, som ikke har fanget min interesse. Og som jeg sikkert aldrig får læst færdige. Derudover har jeg også mange YA bøger liggende. Men det jeg gerne ville læse var noget med mystik, noget overnaturligt.

Jeg var ude i om jeg skulle genlæse nogen af mine bøger og fik næsten fristet mig selv til at starte på true blood serien. Jeg savner vampyruniverset! Man kan koble af når man læser en bog, men jeg personligt kobler endnu mere af når det er overnaturligt jeg læser om, fordi det bare ikke er virkeligt.

I hvert fald så endte jeg i Bog & Ide hvor jeg fandt frem til Dødens Mærker. En bog jeg længe gerne har ville læse, da det er samme forfatter som har skrevet Divergent trilogien. En fabelagtig serie! Og hvor er det ærgerligt at de har filmatiseret bog 1, bog 2 og del 1 af bog 3 og så vil de ikke filmatisere den sidste og afgørende del!? Ej hvor kan jeg blive gal over den slags! Har I set eller læst Dødens Instrumenter? De filmatiserede første bog, den solgte ikke særlig godt og så sluttede det ligesom der. Og det er ellers en skide god film, og de tre første bøger er eminente, jeg har aldrig oplevet så godt en plot som i tredje bog; Englenes By.

Når men det korte af det lange er at jeg havde glædet mig til, at læse noget andet end det normale ungdomsliv! Og det var lige præcis hvad Dødens Mærker gav mig.

• Titel: Dødens Mærker
  • Serie: Dødens Mærker
  • Forfatter: Veronica Roth
  • Forlag: Alvilda
Bagsidetekst

Cyra er søster til en brutal tyran, der regerer over sit folk med en jernnæve. Hun har et unikt talent for at påføre smerte, som hun tvinges til at udnytte. Men Cyra ønsker at være andet end bare sin brors våben – og i hemmelighed lægger hun planer…

Akos bliver som barm kidnappet af Cyras bror, og mod sin vilje tvinges han ind i en verden af vold og frygt. Men efterhånden udvikler han alligevel et slægtskab med sine dødsfjender.

Hadet mellem Cyras og Akos’ lande og familier virker uoverstigeligt. De to må bestemme sig for enten at hjælpes af med at overleve – eller tilintetgøre hinanden.

Hvad synes jeg om Dødens Mærker?

Man må sige at jeg fik noget andet end det almindelige ungdomsliv, ved at læse Dødens Mærker! Det univers vi befinder os i er lidt forvirrende. Der er ni planeter der, som jeg forstår det, bliver holdt sammen af en strøm. En strøm som går gennem alt levende og holder sammen på hele galaksen. Så er der planetnationen Thuvhe, som de selv kalder for Hessa. Og det er der Akos kommer fra. Alle personernes navne er i øvrigt også meget specielle. På samme planet er der også det ikke anerkendte land Shotet, som er deres fjenders land, et brutalt land, hvis mennesker mærker sig selv hver gang de tager et liv.

‘Hans anden arm, der igen hang ned langs siden, var fra skulder til håndled mærket med ar, som var farvede, så de trådte tydeligt frem. Han havde engang fortalt mig, at de var en optegnelse over liv, men jeg vidste ikke, hvad det betød. Min mor havde også nogle stykker, men ikke halvt så mange som min far.’ – Cyra, fem sæsoner.

Bogen er opdelt i 4. I første del møder vi Akos. Vi er i Thuvhe, og Akos er 14 sæsoner, som jeg går ud fra betyder 14 år. Akos har to søskende og hans mor er et orakel, som hver planet har tre af; en tiltagende, et siddende og et aftagende. Som orakel kan hun se alt, og hun kender fremtiden og skæbnerne på mange. Det er dog kun få udvalgte, som får en skæbne og sådan en har Akos og hans søskende, Eijeh og Cisi blandt andet fået. Disse skæbner er hemmelige og bliver først oplyst når den gældende person er død, men nu er alle skæbner og skæbnefamilier blevet afsløret hvorefter Akos og Eijeh kidnappes på brutal vis.

I anden del møder vi Cyra. Vi får en hurtigt gennemgang af hendes opvækst, fra hun er fem sæsoner gammel, til tiden hvor Akos kommer til Shotet sammen med sin bror og frem til “nutiden”, hvor hun nu er 16 sæsoner. Cyra er datter af den tidligere hersker af Shotet, hvis titel hendes bror, Ryzek, har overtaget, og dermed også Akos’ familie og lands fjender.

I dette univers får alle en strømevne når de er fuldt udvokset og alles strømevner er unikke. Cyra fik sin fremprovokeret og fik den evne, at kunne påføre smerte. Smerte hos den som røre ved hende, men også en smerte som hun konstant mærker og må lære at leve med. Der er derfor heller ingen der røre ved hende af egen fri vilje.

‘Jeg kunne slå ham ihjel, hvis jeg ville, alene med min berøring. Jeg havde gjort det før. Jeg ønskede at gøre det igen, jeg ønskede at blive fri for det her, fri for den forfærdelige kraft, der åd sig gennem mine nerver som syre.’

Cyras bror er ti sæsoner ældre end hende, og til en start havde jeg faktisk ondt af ham. Jeg fik indtryk af at han ikke ville være ond, at han faktisk var en glad ung mand. Men det ændrede sig, da han bevidst udførte ubehagelige handlinger mod Cyra, og tvang hende til at bruge sin strømevne til hans fordel. Og lystre hun ikke, eller udviser utaknemmelighed over for sin bror, bruger han sin strømevne mod hende; at bytte et af hans grusomme minder med et af hendes gode.

Det er først et par år efter at Akos og Eijeh er blevet kidnappet, at Cyra rigtig bliver præsenteret for Akos, og det er i et øjeblik hvor hun er mest skrøbelig og ikke vil ses af andre.

“Cyra, det her er Akos Kereseth. Familien Kerestehs tredje barn. Vores…” Ryzek smilede skævt. “Trofaste tjener”

Akos’ strømevner er at afbryde strømmen. Det vil sige at når han røre ved Cyra afbryder han hendes smerte. Cyra ser det dog som noget meget negativ, som at hun er svag og har behov for ham, som hun bestemt ikke har. De indgår en aftale, hvormed Cyra kan blive uafhængig, ved at Akos lærer hende at lave en smertestillende mixture fra hans land, mod at hun lære ham at kæmpe.

Sammen med resten af de kyndige fra Shotet, tager de på den årlige langfart ud i galaksen, og her kommer dagen hvor Cyra siger fra overfor sin bror.

Den tredje del af bogen er både fortalt fra Akos’ og Cyras synsvinkel. En fortællermåde som jeg ellers ikke bryder mig om at læse, da man hele tiden bliver brudt af, for at overgå til det den anden foretager sig. Men det fungerer godt i Dødens Mærker, da de følger samme historie og er så meget sammen som de nu engang er. Denne del foregår på deres langfart til en anden planet. Foruden Cyras modstand mod hendes bror, er der også oprøre blandt folket i Shotet, som går mod regenten. Akos der lægger planer for hvordan han befrier sin bror, Eijeh, og Cyra der lægger planer for hvordan Akos kommer hjem til sin familie – uden Eijeh.

‘Mænd som Ryzek Noavek blev ikke født – de blev skabt’

Cyra hjælper med et attentatforsøg mod hendes bror, som desværre mislykkedes. Hvilket de også kunne have sagt sig selv, da Ryzeks skæbne er at blive dræbt af en fra Benesit familen. Og skæbnerne er uundgåelige.

I den fjerde og sidste del vågner Akos op i Thuvhe og genforenes med sin familie og venner og de såkaldte Benesit tvillinger. Men han er fast besluttet på at tage tilbage for at hjælpe Cyra. Til slut kommer der to afsløringer om Cyra, som hun ikke ved om er sande eller om er sagt for at gøre hende usikker. Blandt afsløringerne er en af dem af hendes far, Lazmet Noavek, angiveligt ikke er død og at det antydes at han heller ikke er hendes far.

Og da man heller ikke har fået svar på hvorfor Akos har et Shotetisk navn og hvorfor han hele tiden har kunne forstå og tale shotetisk flydende, tænker jeg mon om der kommer en kæmpe afsløring, om at de to faktisk er søskende? Jeg håber det ikke for dem, for de er som skabt til at skulle være sammen, men det ville være det vildeste plot! Jeg glæder mig til at læse opfølgeren ‘Delte Skæbner’.

Hvilke genrer læser I?

Knus Charlotte

Relaterede indlæg